Otsikko

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kouluarkea # 1

Lisää koulujuttuja! Tässä postauksessa on kuvia ja juttua siitä mitä ollaan duunailtu koulussa viime viikkojen aikana.



Näkymä koulun rannasta. Kuvankäsittelykurssilla harjoittelimme kuvaamista järjestelmäkameroilla, sekä muokkaamaan kuvia yksinkertaisilla kuvankäsittelyohjelmilla. Oli ihan hyödyllinen kurssi. En ennen osannut käyttää muita kuvankäsittelyohjelmia kuin Painttia, jolla ei mitään ihmeitä tehdä. Nyt onnistuu GIMPin käyttö!

Edes lukitut ovet eivät hidasta Mariaa. Joku oli laittanut luokkamme oven lukkoon, eikä tietenkään löydetty avaimenhaltijaa siihen aikan illasta. Joten täytyi hieman soveltaa.

Rakas "kellariluokkamme". Seinät pullollaan kaikkea outoa ja opettavaista. Useinmiten luokka on sotkuinen, mutta omalla tavallaan kotoisa. Tässä luokassa on tuijoteltu powerpointteja kasvien talvehtimisesta, askarreltu lumikenkiä ja hyöritty ennen asiakaskeikan alkua.





















No ei me nyt aina tuijotella powerpointteja. Tässä jouskareiden askartelua tikuista ja teipistä. Kari demonstroi miten jousipyssyn miniatyyrimalli käytännössä toimii. 

Yhtenä päivänä lähdettiin Hauhoon Vuolteen kartanolle ihmettelmään tiimioppimisvalmennukseen. Mukaan lähti minun lisäkseni kaksi oppilasta ja opettajaa. Meitä opiskeljoita oli paikan päällä seitsemän, kolmelta eri alalta. Me olimme oppimisen asiantuntijoita, joita nämä valmennuksessa olevat opettajat haastattelivat.

Vuolteen kartano. Oli muuten aika tyylikäs paikka.

Meidän jaettiin kahteen porukkaan, ja opettajat jakautuivat neljään ryhmään. Vietimme aina yhden opettajaryhmän kanssa 20 min, ja tuossa ajassa he kyselivät meiltä millaista opiskelun pitäisi olla, mm. mikä on miellyttävä oppimisympäristö ja mitä oppiminen vaatii. Jotkut kysymykset olivat varsin kiperiä, ja saimme monta fläppiä täyteen asiaa.


Kun olimme kiertäneet kaikkien opettajaryhmien luona, he esittivät meille myöhemmin näkemyksensä unelmakoulusta. Teimme sellainen "Leijonan luola" - tyylisen jutun, jossa opettajat olivat rahoitusta hakevia tyyppejä, ja me oppilaat niitä varakkaita sijoittajia. Meille jaettiin n. 60 000 e feikkirahaa, ja me saimme sijoittaa rahamme mihin tahansa näistä unelmakouluista.


Näimme hienoja esityksiä, ja jokaisen unelmakoulussa oli selkeä punainen lanka; oikea tekeminen ja yhteistyö muiden alojen kanssa. Oikeaa duunia oikeiden asiakkaiden kanssa, vapaus opiskella vaikka toisella puolella Suomea. Koulu ei ole ainoa paikka oppia, vaan oppia voi vaikka lapissa keskellä metsää.

Rentoa ja iloista meininkiä!


"Leijonan luola" oli aika hauska idea. Paljon parempi kuin normaali palautteenanto. Kiva idis, sillä pidän kovasti kyseisestä ohjelmasta.

Neljästä esityksestä yksi keräsi eniten rahaa ja kunniaa. Esityksessä oli unelmakoulu, joka oli kuin kauppakeskus. Kaikki alat tekivät saattoivat tehdä yhteistyötä keskenään, oppilaat saivat tehdä oikeaa duunia oikeiden asiakkaiden kanssa, oppilaat saivat mennä ja tulla koululle milloin vain, vaikka keskellä yötä. Pidin kovasti tästä ideasta. Voi kun olisikin mahdollista vallata jokin kauppakeskus ja perustaa sinne koulu. 

Toiseksi sijoittunut ryhmä oli myös hyvä. Siinä oli keskeissä osassa se, että oppilaat sai valita opintoja jostain ihan toisesta tutkinnosta. Esimerkissä oli merkonomi-maalari. Kuulosti todella kivalta, ettei tarvitsisi tyytyä vain oman alan opintoihin. Jokaisella kuitenkin on omat kiinnostuksen kohteensa ja oppia ei koskaan voi olla liikaa, eikös vain.

Päivä oli supersiisti, ja oli todella mukavaa. Yleensä opettajien kanssa hengaillessa tulee sellainen jännän kankea fiilis, mutta tuona päivänä oli oikeasti kivaa. Omat ajatukset kirkastui taas hiukan ja tiedän tiimioppimisesta taas vähän enemmän.























Mango-omenajälkkäriä, Liptonin marjateetä ja domino-keksejä. Hmm <3 

Nyt mun opinnot alkaa olla pulkassa. Sain valmiiksi yrittäjyyden opintoihin liittyvän liiketoimintasuunnitelman, ja enää jäljellä on opinnäytetyö. Nämä kolme vuotta on mennyt uskomattoman nopeasti, ja pian sitä pitäisi valmistua. Jännä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti